tisdag, mars 31, 2015

plötsligt händer det

Två tröjor på blockning!
Vimpeltröjans ok är som sagt lite för tajt, så efter att tröjan fått ligga i ljummet vatten en halvtimme drog och sträckte jag oket och nålade ut det så långt det gick utan att göra maskorna för glesa. Jag nålade tätt i förhoppning om att slippa en alltför vågig kant. Nu får den torka så och så får jag se om blockningen blev bra eller inte.

Lopapeysan får en mildare behandling, efter vattenbadet slätar jag bara ut den och låter den torka och dra ihop sig naturligt. Den tröjan torde vara rätt storlek direkt, så blockningen är bara till för att det flerfärgsstickade partiet ska slätas till och för att garnet ska fluffa upp sig ordentligt.

5 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Tjoho, bästa stunden när man får ta upp och prova ett nystickat nytvättat plagg. Fluffigheten och den mjuksträva känslan i ullen.

Rebecca sa...

Tjusig, hoppas att de löser sig med storleken :)

September sa...

Den där vimpeltröjan alltså... finaste som finns och som jag älskat från första stund. Hoppas, hoppas den blir bra i storleken!

elisesophie sa...

Dette ser veldig bra ut! Det vil nok føles helt deilig når du kan ta på deg en nystrikket genser :)

Rumpetuss sa...

Alltså vimpeltröjan är såååå fin!!!