onsdag, november 27, 2013

bo

Det börjar bli ett hem nu, mitt bo. Jag tjuvstartar lite med advent, det är en av mina favorittider och jag har längtat lite extra efter den i år och gläds åt frostdagar, tända ljus och hemmapyssel.

Förra årets adventstid och jultid var så sorglig, min morfar var väldigt sjuk och gick bort i början av året. Så det blir lite som att ta två jular i år. Jag ska till och med sjunga julsånger i kör! Juligt så det står härliga till. 


Nu gläds jag åt ljusslingorna som kom på plats ikväll. Hyacinter har planterats i drejade muggar som passar bättre som små krukor, och i fredags satte jag en glögg.

Lite sent är det nog, jag hade egentligen inte tänkt sätta någon i år med allt flyttstök, men jag kände en så stark glögglängtan komma över mig så det fick bli en lite mindre och hastig omgång. Årets smak blir apelsin och den blir precis färdig till Lucia, och fram tills dess står den och luktar julkryddor i mitt kök.

Vill du också sätta en panikglögg i sista minuten?

Glögg

5 liter svagdricka
5 skalade, skivade råa potatisar
2 kg socker
1 paket bakjäst för bröd
500 g russin
5 cm ingefära, skalad och skivad
1 påse hela kardemummakärnor
1 påse hela nejlikor
1-2 kanelstänger

Blanda, täck med plastfolie med små hål i och låt stå i 3 veckor eller längre utan att röra.

3 kommentarer:

Mikaela sa...

Ett underbart golv du har i ditt kök! Får mig att vilja börja söka nytt hus/bostad ;)

God adventstid!

Helga sa...

Fint du har det! Vad kul med glöggen. Får försöka komma ihåg det till nästa år :P

Manduzana stickar sa...

Ditt kök ser himla mysigt ut!