måndag, september 02, 2013

New York, New York

Hemma igen!

New York var intressant och vardagligt på samma gång. En så mytomspunnen stad som man hört så mycket om, sett så många bilder ifrån. Konstigt att vara där, och samtidigt inte. Staden kändes lite som ett stort London med mer skyskrapor, stora kakor och glittriga skyltar. Vi turistade på båt och såg det där man skulle se, Manhattans skyline och kvinnan med fackla (resten av 'sevärdheterna' i stan skippade vi), åt Bagels och åkte gula taxibilar och tunnelbana.


Allt finns i New York -om man letar. En sak som slog mig var hur långt det var mellan mysiga cafér och schyssta små butiker. Där Europas storstäder ofta har mysiga gamla kvarter där man kan strosa i dagar har New York långa avenyer och ganska utspridda schysstheter.

Men vissa områden, som Greenwich, Williamsburg (i Brooklyn) och East Village är schyssta, där hittar man fina ställen om man strosar runt lite, och så gillar jag de lite lägre och slitnare husen.  Mycket vintageaffärer blev det.


En bild på lite fina saker som jag tog med mig hem ifrån den stora staden, det blev både garn och te (mer om dem nedan), ett par jättefina handgjorda örhängen i silver som jag köpte på en hantverksbutik där olika hantverkare och vintagemänniskor tillsammans huserade, randiga armband från ekorekobutik och -café, fina knappar från loppisen i Hell´s kitchen.

Underst en bok som kändes väldigt ovan att köpa men väldigt rätt. Det är en sketchbok som helt enkelt innehåller enkla ritade bilder av olika saker man kan hitta i naturen -träd, blommor, fåglar, löv och massa mer. Jag gillar verkligen stilen på sketcherna och tänkte att de skulle vara fin inspiration till mönster, keramik och broderier i framtiden! Under den skymtar en sjal som följde med hem från Italien och som jag är ofantligt förtjust i just nu.


Garnet handlades förstås på Purl Soho, ni vet den där garn- och tygaffären med den schyssta hemsidan där de delar mönster och fotar garn, sytt och stickat så fint. Affären var mindre än jag trott, men helt klart värd ett besök! Med regn utanför dörren blev det minst sagt ett grundligt sådant. 

Garnet är Brooklyn tweed, eftersom jag verkligen verkligen längtar efter att sticka en Norby. Faktiskt så mycket att jag funderar på att köpa mönstret -i så fall det första stickmönster jag köpt någonsin! Det kan också hända att jag bara klurar ut hur de gjort och gör något liknande.


Teet köpte jag på den mysigaste tebutiken som såg ut som ett gammalt apotek med stora glasburkar fulla med alla möjliga kryddor och teer. Han som jobbade där var hur trevlig som helst, och så gillar jag när man får provsmaka. Tydligen hade huset som butiken låg i tidigare varit Greenwitchs mest fruktade då maffian huserade där tills alldeles nyligen!


Ingen New York-resa är väl komplett utan en tur i Central Park? Galet stor park! Bra grej i denna stad av asfalt och sten. Bäst är nästan ekorrarna som är stora och inte alls rädd för människor. Vi hittade en som bara hade en halv svans, tyckte lite synd om den och gav den lite mat. Det får man inte, men ekorren blev glad! 

Det var allt för denna gången New York, och vem vet, vi kanske ses igen.



4 kommentarer:

marremorr sa...

Har aldrig haft någon häftig längtan att åka over there, men din reseupplevelse och vackra bilder gör att jag nog måste tänka om...! Ser verkligen underbart ut!=0))

med nål och tråd sa...

Det låter som en go resa. Många små härligheter. Jag håller med om att städer görs helt klart bäst genom att knalla runt och upptäcka saker långsamt så att man hinner med att se allt, inte att svischa förbi med en sightseeingbuss.

soldatkullen sa...

Har alltid velat åka dit och nu ännu mera! Vilka fina bilder. Kollade in Purl sohos hemsida. De har så härliga färger, blev sugen på att sticka fluffiga halsdukar. Ser fram emot att se vad du hittar på i keramikverkstan i höst!

Cecilia N sa...

Mössan ser räknebar ut här.