lördag, april 20, 2013

tröjtankar

Det tunna, mjuka garnet i naturfärger som jag köpte av Pickles ska bli till två tröjor har jag tänkt, och det gula tweedgarnet är på god väg att bli en färdig sjal -bara kanten saknas och ska väljas. Frågan är bara vilka tröjor garnet ska bli till. Jag märker att tröjidéerna är så många att det nog får bli två inlägg -först ut: merinogarnet.
 
 
Det här garnet är så mjukt så mjukt. Och tunt är det också, ca 380m/100g om jag minns rätt -tunnare än mitt standardgarn Kampes som är på 300m/100g och passar stickor nr3 perfekt för mig, så jag gissar att jag kommer sticka på nr 2½ för det här -tunt!
 
Tankarna för det här garnet har gått mot mönsterstickad tröja, kanske kofta. Eftersom garnet är så tunt, och jag har nog med garn, funderar jag på om jag skulle vilja ha en tröja som är helt mönsterstickad, eller om jag ska göra en med mönsterstickat ok som jag också tycker mycket om.
 
Jag funderar och inspireras av en massa olika fina tröjor -och annat; 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ojoj, svårt! Just nu är jag lite sugen på helmönstrad tröja.
Vilka gillar du?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar Meretes mönstermonster starkt!

Anonym sa...

Romber och prickar

Eva sa...

Åh så bra att jag fick syn på detta hos "Tyg och otyg"!
Mycket förtjust i Stasis pullover och den mörka med vita streckkombinationer som jag hann glömma namnet på...
Den skulle kunna passa i naturvitt och de växtfärgade garner jag fått...
Men jag är också sugen på oktröjor just nu.

emma sa...

Åh, den första är ju så fin så fin..

Saras pyssel sa...

Ojojoj, jag förstår att det är svårt att välja! Så många fina tröjor! Jag skulle vilja ha allihopa!

Tyg och otyg sa...

Jag gillar Stasis, Idunn och Pilar bäst, men jag tror att den sistnämnda behöver mer kontrasterande garner än de här för att riktigt komma till sin rätt. Idunn skulle jag nog satsa på om det var min tröja, tycker den är både enkel och snygg!

Ulla sa...

Stasia och romber och prickar ger en skön känsla.

soldatkullen sa...

Pilar är fantastisk!

elisesophie sa...

Kanskje Pilar er en god in-between? Siden den er mønstret over nesten hele? Alle er veldig fine, da, så jeg skjønner at du har vanskelig for å velge :)

Tuvilda sa...

Jag tycker att du ska göra den översta Statis. Den var finast! :)

Ulrika sa...

Hade jag varit stickkunnig eller om jag haft någon att beställa ifrån, ja, då skulle jag välja ettan! Ser superfin ut, tänker jag.

Marija sa...

Stasis pullover er veldig fin! Også ville jeg strikket Romber og prickar som votter av restegarnet :)

Unknown sa...

Jag gillar de två översta tröjorna, men en helmönstard ör ju inte helt fel det heller :)