torsdag, januari 24, 2013

teknik

Jag tycker om olika tekniker i hantverkande. Jag tycker om hur de lär en mer om materialet, om hur olika resultaten blir, om att kunna använda dem för att få tankarna och idéerna att gå ut genom händerna och bli till något. Och jag tycker väldigt mycket om att lära mig dem. Samla på dem.

Stickningen var min första teknik, och det blev flerfärgsstickning, strukturstickning, spetsstickning, tvåändsstickning. Sen hittade jag virkning och krokning, och så den uråldriga nålbindningen. Och började spinna garn på slända. I smyg drömmer jag om yllebroderi och smygmaskvirkning, tekniker som jag aldrig provat. 

Det är fortfarande stickningen som jag använder allra allra mest, känner mig fri och kreativ inom, den som är 'min' och där steget mellan tanke, testande och reslutat känns mest integrerad och självklar. Men ibland hoppar de andra teknikerna fram och visar sig från sina bästa sidor. Just nu är det bara virkning i min korg och mina händer. Dessutom verkar jag ha fått dille på massproduktion.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Nu ska jag lära mig sticka sockor, har jag tänkt! Man kan faktiskt inte säga: - Jag kan inte, så länge man inte har provat. Och övat. Sen så hoppas jag kunna lära mig virka eller sticka vantar också!

The Wishful Tinker sa...

Ja visst är det kul att testa sig fram. Började också med stickning, sen virkning, har nyligen lärt mig kroka och börjat spinna med slända (varierande resultat hittills). Testade nålbindning nu i höstas, men shit pomfritt vad svår uppläggningen var, vet inte riktigt hur jag ska komma förbi det stadiet, men jag tycker ju strukturen blir så fin.

med nål och tråd sa...

visst är det något särskilt med att lära sig nya tekniker. Beroendeframkallande tror jag bestämt.
Ps. Yllebroderi kommer inte att göra dig besviken