måndag, februari 20, 2012

två sjalar

Den roströda sjalen med turkosa vågor är klar och helt gigantisk! När jag blockade den så blev den imponerande 2½ x 1 meter, och då var jag ändå väldigt mild och drog och slet inte i den. Den väntar fortfarande på sin jungfrufärd men jag tror redan att den är den bästa jag har. Eftersom jag är sunkig och ful idag blir det inga modellbilder utan bara en smygkik på balkonggolvet.

Under hemresan i helgen påbörjade jag en sjal, som kanske ska bli av samma modell som de turkosa vågorna, av det hemspunna Tokyogarnet. Innan sjalen påbörjades testade jag att börja på en tunn tröja i garnet, men jag nojjade över att garnet är för tunt och ojämnt och oproffsigt spunnet för att hålla slitaget en tröja måste klara, så jag backade och gick tillbaka till sjaltänket som var det första jag var inne på. Jag tror att den kan bli schysst rustik, och garnet är helt galet mjukt och mysigt, nästan som lös bomull.

5 kommentarer:

Fröken Blund sa...

hej och hopp!
Jag har precis ramlat in i stickträsket, och jag trivs ju som tusan. Jag stickar en tubsjal, så enlkel som möjligt i bara aviga. Har du nåt tips på nästa projekt...jag behöver ngt enkelt, gärna lite mer än bara aviga o räta, men enkelt...det gör inget om det är ett större projekt som en stor sjal eller tröja, bara nåt bra tips liksom... Har du det på lut? Kram!

maria carlander sa...

Oj, hmm, jag tycker att det bästa tipset är att välja något man tycker är snyggt, och så skiter man i om det står att det är lätt eller svårt! Det är så jag har lärt mig, med en stor portion övermod :)

Är du med på Ravelry? Annars är tipset att gå med där, spana in vad folk gör och har lagt som favoriter, då hittar man hur mycket som helst som är fint.

Monstermønster sa...

Nydelige farger sammen med den skarpe turkise mot det røde. Flott!

Dödergök sa...

Såååå fint! Är jättespänd på att se din egna handspunna när den växt till sig lite, tycker att den ser helt magisk ut.

Jessica sa...

Vilket alldeles magiskt liv det ser ut att vara i det hemspunna tokyo-garnet! Ser fram emot att se den färdig senare.