lördag, maj 22, 2010

älskade loppis

Det finns så mycket som är bra med loppis, second hand, myrorna, andra hand. Miljövänligheten, priset, stilen, och så att det är lite utmaning i det. Jag gillar konceptet att det bara finns ett plagg av varje sort, och i en enda storlek. Passar det så passar det, och gör det inte det, ja då får man hänga tillbaka det, eller kanske ta hem och sy om det. Det är som att det finns så mycket mer potential i loppisköpta saker. En duk blir en kjol, ett örngott en tröja, en klänning en jacka, en Lpskiva en skål. Och ibland är sakerna perfekta precis som de är.


Ibland ser man vackra saker överallt, ibland är det bara rat. Senaste loppisrundan fick jag med mig hem några riktigt trevliga saker. En blåblommig duk i tjockt linne (30:-), tre hängande ljuslyktor i glas (25:- styck, två turkosa och en grön), och så favoriten, en stor (ungefär 160x250 cm) vacker ullpläd i lysande röda nyanser (75:-). Pläden är designad av Viola Gråsten och, poppis som den var på 70-talet finns den då och då på loppis och hemma hos folk, eller på internetauktioner för 2-300 kr. Jag tycker att den är så vacker och är ruggigt nöjd med att ha ett eget exemplar! Inga hål, fläckar eller trasiga kanter, som ny. Perfekt pläd att riktigt gosa in sig i och försvinna, eller på gräsmattan en solig försommardag.

4 kommentarer:

Cecilia N sa...

Såna plädar har min mamma. En röd och en blå. Den ena var min mormors.

Pernilla sa...

Vilken lycka att hitta en sådan pläd på loppis. Vi hade en orange när jag var liten.

Kamilla sa...

De där ljuslyktorna tyckte jag var fantastiska

Elin sa...

åh grattis till de fina fynden! Särskilt filten, de är fantastiska! (jag har fem :) alla loppisade).