onsdag, januari 21, 2009

more pyssel to the people


Du behöverEn stycken bastant spegel modell 'hemmabygge' från secondhand. En bit randigt tyg, enligt mor modell 'julduk från 70talet'. En tavelram modell 'ålderdomshemmets favorit' från samma affär. Lite tråd, knappar, papp, häftpistol, tålamod och gärna ett par extra händer i tygsträckningsfasen.

Der spiegel
Jag tog loss den hemmasnickrade baksidan av brädor, tog ut spegelglaset och tittade på den tomma ramen. Så klippte jag ut lagom tjocka remsor ur det randiga tyget och satte igång. Sträcka, dra, häfta, dra, sträcka, häfta, sträcka, dra, häfta -well, you get the idea.
Det kluriga var hörnen -no shit sherlock- och jag gjorde så att långsidans tyg helt enkelt fick gå över kortsidans, rätt schysst effekt, och jag slapp de trista "tavelramshörnen".


Ena långsidan fick också den enfärgade delen av tyget för att bryta av mot allt det randiga. Det här syns dock inte jättebra på bilderna eftersom min kamera överväldigades av vinterljuset och allt det röda (-pretty, pretty red, me wants more of it! tänkte kameran och gjorde så också).
Sen tillbaka med putsat glas och trästocksbaksidan (som bara blir större och tjockare för varje gång jag skriver om den) i ramen och flörta lite med den vackra människa du ser titta tillbaka på dig.


El smyckestavlo
Fram med finaste glas-lösa ramarna i låtsassilver, mer tyg, några knappar och lite papp. Jag klippte ut en pappskiva (baksidan på ett kollegieblock) i lagom storlek för att passa in i ramen. Sedan la jag ut tyg på den så som jag ville att det skulle synas ut på framsidan och sydde fast lite knappar på random ställen. Sedan sydde jag fast tyget i pappskivan lite konstnärligt med symaskinen. Nu flaxade det runt en massa löst tyg runtomkring pappskivan, och det bara svepte jag runt på baksidan och sydde fast. Ofantligt välgjort om jag får säga det själv.


Sen är det bara upp med ramen och hänga fast halsband och örhängen. Inte världens mest stabila konstruktion, men för en prototyp är den riktigt snajsig. Jag gjorde en till också i en annan fin silverram, men det fanns inte riktigt plats att hänga upp den, så denna får ensam pryda min rangliga bokhylla. Interaktiv konst liksom. Ehum.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jättesnyggt! Tack för inspiration och pedagogiska bilder! :)

Anonym sa...

åh, tjusigt! en sån där smyckestavla ska nog till och med jag orka pyssla ihop!

fale artut sa...

Du är ju konstnärlig, det blir mycket mera personligt med gamla saker som man gör om!

Anonym sa...

Din blogg är som ett Niagarafall av inspiration, å så fint det blev!

Ps - du har en 'award' hos mig.