lördag, december 27, 2008

gökmössan

En live tribute till min favoritstickbloggerska alla dagar: Dödergök! Jag skulle nästan vilja vara henne. Och om jag såg henne på stan så skulle jag vilja vara kompis med henne, men känna mig lite för ocool för att våga gå fram och säga det rakt ut. Så jag generar henne här lite tvärs över ettorna och nollorna istället och tänker att hon ler nog i alla fall om hon läser det här.

Lillasyster önskade sig i julklapp en petrolblå likadan mössa som jag har, ungen har ju bra smak. Nu var ju inte jag så kreativ så att jag skrev ned hur jag gjorde när jag inproviserade fram den ultimata favoritmössan, så jag försökte förvilla bort henne från hennes ursprungsidé genom att visa lite andra snygga mössor, och hon fastnade direkt för dödergöks fluffiga basker.


Garnaffär besöktes och garn köptes. Det blev ett tjockare raggsocksgarn som jag anamnesat bort ur min hjärna just nu, valt på färgen snarare än känslan, men det var mjukt och trevligt att sticka med och ungefär 1½ nystan gick åt. Jag följde mönstret förutom att jag tog med en grej från min egen favoritmössa. Resårkanten stickades med ett gäng short-rows så att den är längre i pannan än bak i nacken. Det är en så enkel grej att göra, vill du lära dig principen så testa att sticka en calorimetry, men ger så mycket skönare passform på pösmössor, tycker jag.


Det var ett kul mönster fint gjort av dödergök (jag är dödsimponerad av alla som skriver ihop sina egna mönster, och känner att jag skulle vilja sätta ihop ett eget mönster på min favoritmössa) och lillasyster blev jättenöjd, mössan får följa med till japan nu i vår.

2 kommentarer:

Heldri sa...

Den ser jätteskön ut! Smart med short-rows.

(Och jag instämmer helt i din hyllning av Dödergök :) )

Dödergök sa...

Vad gullig du är! Tack så väldans mycket.
Lite generad blev jag allt men mest smickrad.

Din basker blev superfin och det var ju jättesmart att lägga till shortrows:en i resåren. Det är så mina mönster ska stickas, med kreativitet och kärlek. :)