onsdag, december 19, 2007

jul, jul, smältande jul...

Ute töar det, men barnet inuti tjuter lyckligt över jullovet!
Egentligen får man ju inget jullov när man läser på universitet. Men det hade jag inte tänkt berätta för mig själv. Jag planerar att leva lyckligt bland knäck och paket och rim tills jag är less på det och redo att börja rabbla grekiska verbändelser igen. Det farliga med det upplägget är dock att det kan hända att den där redo-heten aldrig infinner sig.
There might just be a tiny flaw in my plan...

I världen av stickning har den stora avmaskningen börjat. Avmaskning av garn alltså, inte av husdjur eller människor. Eller ja, vad gäller Stalin blir det lite svårt att dra gränsen.



Han är klar! Höstens absolut drygaste stickning är tillslut avmaskad och klar att stoppas med kudde och sys ihop. Han blev rätt stor också. Stickad med dubbelt garn på rundsticka nr 5, 130m i omkrets passar han en 50x50kudde. Mönstret har jag fixat ihop själv genom att ta en pixlig, svartvit bild på stalin och kalkera över den på stick-rutat papper (sånt papper som har lite mer avlånga rutor än vanligt rutat papper, för att bättre passa hur stickningens maskor blir).
Så här efteråt var det rätt kul att sticka honom ändå...
Och jag tror att lillebror definitivt inte kan räkna ut vad han får till julklapp i år!



Ett annat projekt som inte heller kvalande in på fröken c's top 10 lista över spännande och stimulerande handarbetsprojekt har avslutats. En stor och tja, något ostadig korg... Den blir förvaring för nystan framöver.
Jag försöker rensa lite bland mina UFO's (unfinished objects i stickterminologi) för att i jul kunna börja på mänder av nya! moahahaha... Det är av någon anledning roligare att börja på nya projekt än att avsluta gamla. Men nu har jag bara proletärtofflorna och kalenderstickningen (som ju knappt räknas...) kvar!
Ja, just det, jag har fått en tidig julklapp nu också! Vår lilla stickjunta gjorde ett julklappsbyte. Min grandiosa plan var att alla skulle sticka ett par muddar för att sen ha stor muddragning sista gången innan jul. Men antalet deltagande krympte succesivt och tillslut var vi som ville delta i bytet... två. Men jag är lycklig ändå, för jag fick ett par finfina muddar av vännen m-e.

Så här ser de ut!Ulliga och fina i naturfärger och hålmönster.Riktigt avancerade med två sorters hålmönster och ett par ränder med rutor.


Och så här ser de jag gav bort ut. Enkla hålmönstermuddar i naturvit alpacka. m-e kände att de tilltalade hennes "damiga" sida...

4 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Stalin blev riktigt bra , klarar han att gissa de är han inte dålig.
Ha de gott på dej, Eva

Anonym sa...

Du skulle se mig nu, när jag sitter med muddarna OCH pashminasjalen snyggt draperad över axlarna. jag kan nog inte bli så mycket mer elegant :)

Björn sa...

Ytterligare en vän på blogghimlen! Kul att hitta dig här! Stickning ger fingerfärdighet! Hoppas du har det bra min vän! Kram

elli sa...

Du är så flitig med stickorna! Jistamejligen! Stilig stalin också. Jag fick överta en skinnmössa i rysk stil, med emblem med röd stjärna, hammare och skära efter vår storstädning... :)

Niet, jag firar nyår i Kollektivet Berit med Peter och Hugo. Du är så inbjuden! Känner att jag hellre vänder hem till nyår, både av praktiska och ekonomiska skäl. Tänkte inte på att jag inte sagt det till dig innan jag droppade det på bloggen... sorry.